Sant Joan i la nit més curta de l'any



Els fanals, d'aquells antics, que semblen extrets d'èpoques passades, il·luminen tènuament el passeig. Botigues de mar està, aquesta nit, plena de gent. Altafulla queda il·luminada pels sormiures, el foc i els petards durant la nit més màgica de l'any.

Asseguts al costat del mar, vora una amanida de favetes brindem per nosaltres, per la millor nit...

La màgica Revetlla de Sant Joan, aquella nit en la que el cel s'il·lumina pel foc, aquest foc que hipnotitza les mirades i que és capaç d'atreure a la gent al seu voltant.

Dues copes de cava, cortesia del restaurant, donen el toc final a un sopar a la vora del mar.





Noto la sorra freda als meus peus, nus però lleugerament coberts pel llarg vestit blau que aixeco delicadament al caminar.

A la dreta un grup de nens frisen per llençar petards amb l'emoció clavada als ulls, una emoció que augmenta cada vegada que en tiren un. Els seus pares a l'aguait perquè no els hi passi res a uns  nens faltats de tot sentit de perill.

Una llum blanca ens cobreix acompanyada de petits espetecs, que fa que tothom aixequi la vista al cel  en busca d'aquell espectacle meravellós.




Perquè la revetlla és foc, llum, soroll, colors... Caminant per la vora del mar, sento com l'aigua envaeix els meus peus, mentre camino amb la copa de cava a la mà. Petits glopets que amenitzen encara més la vetllada.

Em rellisca la jaqueta de punt espatlla avall però no m'importa, no tinc fred. I tampoc calor.

Les fogueres s'estenen per la platja i les colles al seu voltant, enlluernats per les guspires que desprenen. Siluetes de boniques noies adolescents que semblen quadres del pintor més expert.



Pluja de foc enmig del mar, la nit més curta de l'any.



-        Felicitats- sento la càlida veu de Ferran al meu costat.

I és que ens vam conèixer una màgica nit de Sant Joan, que des d'aquell dia fou per a mi, encara més especial.

Al fons quasi bé al final, una foguera ja agonitza per falta de combustible. Al seu costat, la música decora la nit, música interrompuda pels espectecs dels petards que no cessaran en tota la revetlla.






-        Em sento còmode al costat del foc.- em diu Ferran. Tenint en compte que es bomber, no m'estranya. - diuen que el foc hipnotitza- continua.



Mentre parla em sembla veure-hi les flames als seus ulls, com si estimés el foc. Ell que es dedica precisament a extingir-lo.

La música cada vegada més intensa ve d'una petita caseta de fusta, transformada en “garito”.  Un tarima de fusta, elegantment decorada amb llums penjades al sostre que donen calidesa al lloc.

Apareixen uns quants joves amb peus mullats i sorra enganxada, mentre salten i ballen a la vegada a sobre la tarima.

Demanem dues cerveses i seiem a la sorra, al costat d'aquella foguera quasi sense vida. Coulant al seu al costat, tranquil, pacient, sense espantar-se. Un cop més ens ha donat una lliçó i ha aguantat tota una revetlla de Sant Joan, la seva primera.





Ell és dels nostres, és dels meus, dels apassionants d'aquesta nit, la més curta, la més màgica i la més gran.



I el dia de Sant Joan també va néixer el meu pare, que avui compleix 59 anys! Així que, moltes felicitats Papa!!!

I com no, no li podia fer un pastís... li havia de fer una super coca de Sant Joan  i de crema, com a ell li agrada!!!!!



FELICITAAAATS!

Ell és el petit, però menuda cara de pillos que tenen els dos!




He fet aquestes dues coques de Sant Joan. Un per uns amics que venien a casa i l'altra de crema pel meu pare.

La recepta l'he extret del blog La cuina de sempre, un nou i gran descobriment. Allí l'Albert ens explica com fer un briox i com fer diferents tipus de coques. He seguit les seves instruccions al peu de la lletra i volià! M'ha sortit la coca de Sant Joan.

Ell advertiex molt que un briox depèn de molts factors i quan et penses que ho tens dominat, va i no et surt. Doncs una cosa semblant m'ha passat a mi.

La primera està moooolt millor que la segona. Em va pujar més la massa i la forma va quedar més bonica. Amb la segona a més, crec que vaig escollir la boquilla per posar la crema una mica massa gran i m'han sortit uns xurros de crema que casi eren més alts que la massa! Però es que em volia assegurar que li agradaria a mun pare!

PD. Bé, espero que us agradi. Recordeu que si voleu rebre al vostre correu una historia diferent cada setmana us podeu fer seguidors de Lo Cupcake!

PD. Molts ja ho sabeu però no està de més recordar que hem canviat el format del receptari, de manera que hi surt la fotografia del postre amb una frase de la historia que hi va asssociada. Així podeu escollir la recepta o la historia. Perque no us hi passeu?



COCA DE SANT JOAN DE CREMA



INGREDIENTS:


250 gr de farina

50 gr de sucre

25 gr de mantega

25 gr de llevat fresc

1 ou

1 cullerada de vainilla

1 cullerada d'extracte de llimona

3 gr de sal

60 ml de llet



MÈTODE:

Tamisem la farina i apartem.



Al bol de la batedora hi tirem l'ou i el llevat fresc, desfent la pastilla amb els dits. Després afegim el sucre i els extractes. Amb les barilles batem una estona per a que tots aquests ingredients quedin totalment integrats.


Seguidament afegim la farina i la sal i finalment la mantega i la llet. Amb el ganxo comencem a amassar durant 20 minuts.



Segons diu ell, si agafem un pessic de la massa i estirem sense que es trenqui es que el nivell d'elasticitat i amassat és correcte. I ho vaig comprovar.



Així doncs, primera fase passada!



Fem una bola però veurem que si intentem estirar la massa amb el corró, retorna! Sí, si com si tingués vida!


I aquí diu ell que la deixem reposar uns 10-15 min. Jo la vaig deixar dintre el forn, apagat per evitar corrents d'aire a fora. Trec la bola i...voilà! Puc estendre la massa tranquil·lament!



Segona fase passada!







Diu que un cop estirada l'hem de poder estirar amb els dits i que no es trenqui. Jo, com a bona alumna, faig la comprovació i.....Tercera fase passada!




Un cop fet això, deixem reposar la massa unes dues hores en un lloc sense corrents d'aire. Ha de triplicar el seu volum. I...fet!

Quarta fase passada!





DECORACIÓ:



INGREDIENTS:


Crema pastissera

Cireres o la fruita que vulguem confitada

Pinyons

Sucre



MÈTODE:

Fem la crema pastissera, aquí ja vaig explicar com es feia.



Muntem una mànega pastissera amb el dibuix que vulguem i comencem a fer línies creuades entre si.





Apliquem les cireres i la fruita on vulguem. Els pinyons i el sucre (molt sucre, que quedi ben dolcet)






Posem al forn a 180º-190º uns 10- 12 minuts.



NOTES:



-        És important que el llevat no estigui en cap moment en contacte amb la sal, quan el tirem al bol. La sal inactiva la funció del llevat de manera que la massa no creixeria.

-        En alguns casos haurem de rectificar la massa i segons l'Albert, això pot passar fins i tot pel clima. Jo només sé que a la primera massa hi vaig haver d'afegir una miqueta de llet perque la notava seca i en la segona, farina perque quedava enganxifosa

-        Si passats 10-12 minuts no està del tot cuita, ho deixeu més estona però amb compte. Penseu que es crema molt ràpid. Estigueu alerta.




CONVERSATION

6 comentarios:

  1. Quina bona pinta! T'ha quedat de pastisseria :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Núria! Com m'animen aquestes paraules!

      Petonets

      Elimina
  2. Que màgic conèixer-vos la nit de Sant Joan! I quina coca més majestuosa! Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Mònica! Si, per a mi ja era màgica doncs imagina't després!Tot i així, era el primer any que el celebravem la festa sols!

      Moltes petonets!

      Elimina
  3. Quina entrada més bonica!!! Felicitats per celebrar que us vau conèixer en un dia tant bonic i especial com aquest i felicitats, amb retràs, també pel teu pare!! ;) Segur que la coca li va encantar, perquè realment la pinta és fabulosa!

    Molts petons bonica!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies guapíssima!

      Doncs sí que li va agradar i mira que ell és dificilet....amb això dels postres!jajaja

      Molts petonets!

      Elimina

Subir